Häät

Rakkautta kannattaa juhlia. Jumala on antanut avioliiton lahjaksi miehelle ja naiselle. Tahdon -sanan lausuminen on lupaus yhteisestä elämästä, ja siunaus jonka Jumala antaa kantaa pitkälle.

Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat kuuluvat ev.lut. kirkkoon, tai että toinen on kirkon jäsen ja toinen kuuluu muuhun kristilliseen uskontokuntaan. Avioliitto voidaan myös siunata, jos vihkimisen edellytykset eivät täyty.
Ennen vihkimistä on avioliittoon aikovien tehtävä avioliittoesteiden tutkimuspyyntö jomman kumman kihlakumppanin kotiseurakunnan kirkkoherranvirastossa. Harjavallan seurakunnan jäsenet tekevät pyynnön Porin Aluekeskusrekisteriin.

Vihkipaikasta, -ajasta, -papista ja -kanttorista sovitaan seurakuntatoimistossa (seurakuntatalolla). Jos vihkimiseen on pidempi aika, papin ja kanttorin nimi voidaan ilmoittaa vasta lähempänä toimitusta.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, joka etenee papin johdolla. Toimituksessa käytetään siihen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii kanttorin kanssa häämusiikista etukäteen.

Pienet vai suuret häät?

Häät voivat olla suuret tai pienet. Paikalle voidaan kutsua koko suku ja parhaat ystävät, tai vihkiminen voidaan toimittaa niin, että paikalla on vihkiparin ja papin lisäksi kaksi todistajaa. Vihkiminen voidaan toimittaa kirkossa tai muussa sopivassa paikassa, esimerkiksi ulkonakin. Kirkon käyttäminen on ilmaista, ja naimisiin voi mennä arkisissakin vaatteissa. Kaikkein tärkeintä hääjuhlassa on kuitenkin rakkaus ja lupautuminen toiselle kumppaniksi.

Vihkimisen musiikki

Musiikilla on  tärkeä osa avioliittoon vihkimisessä tai avioliiton siunaamisessa. Musiikki tekee tilaisuudesta juhlavan ja itselle tärkeällä musiikilla saat luotua vihkimisestä omannäköisen.

Alku- ja loppumusiikkeja vihkimiseen on monenlaisia ja moneen makuun. Alla on listattuna suosituimpia häämarsseja. Voit kuunnella niitä vaikkapa YouTubesta. Listan ulkopuolella on valtavasti hyvää ja toimivaa musiikkia, joten ole rohkeasti yhteyksissä kanttoriin!

T. Kuula: Häämarssi

E. Melartin: Juhlamarssi (Prinsessa Ruusunen)

E. Elgar: Pomp and circumstances

F. Mendelssohn: Häämarssi

R. Wagner: Morsiuskuoro

J. Clarke: Trumpet voluntary

J.S. Bach: Preludi C-duuri BWV 553

J.S. Bach: Preludi F-duuri BWV 556

J.S. Bach: Jesu bleibet meine freude (Kristus valo valkeuden)

J. Pachelbel: Canon in D

M. Hakanpää: Trumpettisävelmä

Virsi

Yleensä vihkitoimituksessa lauletaan ainakin yksi virsi. Esimerkkeinä virret 241, 332, 462, 517, 571, 600, 822, 824.

Voit tutustua visiin osoitteessa virsikirja.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Muu musiikki

Vihkimisessä on usein myös laulu- tai soitinesitys joko kanttorin tai jonkun toisen esittämänä.  Kanttori voi tarvittaessa säestää laulajaa tai soittajaa.

Käytännön asioita

Mikäli suunnittelet kirkollista avioliittoon vihkimistä, ota yhteyttä ajoissa seurakunnan kansliaan sopiaksesi vihkipäivän ja kellonajan. Vihkimisiä meillä pääsääntöisesti toimitetaan lauantai-iltapäivisin. Vihkipaikkana on  Harjavallan kirkko. Myös muut tilat tulevat kysymykseen esim. kotona tai ulkona.

Kirkollisesti vihittävistä ainakin toisen tulee olla rippikoulun käynyt evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Puolisoista toisenkin on kuuluttava johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan.

Ennen vihkimistä toimitetaan avioliiton esteiden tutkinta. Tällä toimenpiteellä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu. Avioliiton esteiden tutkintaa on syytä pyytää Porin Aluekeskusrekisteristä hyvissä ajoin: Vähintään viikkoa ennen ja enintään neljä kuukautta ennen vihkipäivää. Uuden nimilain johdosta yhteisestä nimestä sovitaan avioesteiden tutkinnan yhteydessä. Nimilain tuomiin vaihtoehtoihin on siksi hyvä tutustua etukäteen. Seuraava linkki vie maistraatin tiedotteeseen: Puolison sukunimi.

Kirkollinen vihkiminen voidaan järjestää myös hyvin yksinkertaisesti. Pienimuotoisimmillaan riittää, kun paikalla on pappi, vihkipari ja kaksi todistajaa. Silloin vihkimistilaksi soveltuu hyvin muukin kuin kirkko.

Kun päivämäärä on selvillä otetaan yhteys vihkipappiin ja sovitaan tapaamisesta. Tapaaminen pyritään toteuttamaan noin 1-3 viikkoa ennen vihkimistä. Papin kanssa keskustellaan avioliiton merkityksestä sekä käydään läpi vihkimiseen liittyviä asioita. Hänen kanssaan voidaan myös harjoitella toimitusta etukäteen.

kuvassa näkyvissä vihkiparin yhteenliitetyt kädet

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen