Luettelo Harjavallan seurakunnan hautausmaan alueen puista, jotka istutettu kunkin vuoden kouluunlähtijöille.

Kouluunlähtijöiden puut.

Kirkkoherran joulutervehdys 2020

Emil Cedercreutzin reliefi vuodelta 1926, jossa paimenet tai tietäjät kumartavat Jeesuslasta. Kuvan lapsi e...

Emil Cedercreutzin reliefi Jeesuksen syntymästä

Kirkkoherran joulutervehdys 2020

Tänä koronavuonna 2020 moni asia joudutaan toteuttamaan toisella tavalla. Suojautuessamme tartunnan mahdollisuudelta, joudumme pitämään turvavälejä ja eristäytymään kontakteista. Tapaamme vähemmän ihmisiä. Halaaminen, kätteleminen ja koskettaminen on jätetty mahdollisimman vähiin. Sellainen on kenelle tahansa ihmiselle pidemmän päälle raskasta. Ihminen on luonteeltaan seuraa kaipaava ja toisten seuraa tarvitseva olento. Lämmin käden kosketus on usein jopa sanoja tärkeämpää. Sillä tavoin välitämme toisille tunteen hyväksymisestä. Koskettaminen hoitaa. Pienelle lapselle kosketus on elintärkeää, jotta hän kasvaisi terveeksi. kosketusta tarvitsee myös nuori, aikuinen ja vanha ihminen.

Erityisesti jouluna koronarajoitukset koettelevat meitä. Joulut ovat sitä, että tullaan yhteen. Se on sitä, että vieraillaan sukulaisten luona. Se on sitä, että tullaan täpötäyteen kirkkoon laulamaan yhdessä joulun sanomaa. Nyt tälle kaikelle on tullut esteitä. Luovia ratkaisuja etsitään jotta, joulu tuntuisi joululta. Mahdollisesti joudumme olemaan toistemme kanssa enemmän puhelimen ja tietokoneen välityksellä. Se ei tunnu samalta kuin halaaminen. Mutta se toteuttaa jotakin läheisten välisestä yhteydestä. Seurakunta ei koronarajoitusten vuoksi jouluaattona voi kokoontua kirkkoon. Aattona on hartaus kaupungintalon viereisellä viuhka-aukiolla klo 14. Kello 16 seurakunnan facebook-sivulla ja internetsivulla on seurattavissa jouluaaton jumalanpalvelus. Kosketuksen ja läheisyyden sijaan olemme sanojen ja katseiden varassa.

Silti toivon, että joulun sanoma voi tulla sinun luoksesi yhtä vahvana kuin ennenkin. Ehkäpä juuri tänä jouluna voisi sanoa, että joulu on Jumalan lämpimän käden kosketus ihmiskunnalle ja jokaiselle ihmiselle, joka on ollut liian kauan yksin, kosketusta vailla. Jumala syntyy ihmiseksi ja tulee lähelle meitä, jotta syvin kipumme poistuisi. Joulu on Jumalan rakkauden viesti toivonsa menettäneille. Rakastavat silmät seuraavat sinua. Et ole yksin.

Harjavallan seurakunnan kirkkoherra Tuomo Lindgren

2020-11-24 07:30:00.0